Skoči na vsebino

ZASTAVA 750 - FIČO


marpe

Priporočene objave

Zastava 750 - FIČKO

50 let legendarnega FIČKA ter kratka zgodovina

Pred davnimi leti, leta 1955 se je rodil nam priljubljeni FIČKO, ki je nekako nasledil uspešnega TOPOLINA. Prav v teh dneh poteka 50. letnica izdelave FIATa 600. Pri nas poznanega pod komercialno znamko ZASTAVA 750 oziroma ljubkovalno "FIČKO". Nobena skrivnost ni da je bil FIČKO član skoraj sleherne slovenske družine oziroma je bil nekako prvi avto tako pri začetnikih kakor tudi pri bolj izkušenih voznikih. S svojo edinstveno obliko je bil nekako poseben ali celo grd, vendar prav toliko šarmanten da je bil lep, oziroma se je vsem vtisnil v srce ali dobesedno priljubil. Prvi modeli z leta 55-60 FIAT 600 je bil 633ccm, imel je dobrih 15KM kar je bilo nekako slabotno. Imel je prve smernike na vrhu blatnikov - kot VW Hrošč. Odbijači so bili brez pokončnih robov, na prvi maski je bil "600" znak, ki je imel na vsaki strani po tri brke. Vrata pri prvih modelih so se odpirala naprej, pri nas se je prijel vzdevek da je primeren za med vožnjo lovit kure, kar je pomenilo da si med vožnjo odprl vrata, kokoš je zletela notri in čakalo je odlično kosilo. Do leta 58 je imel model pregrajeno vratno šipo tako kot "katrca". Do leta 60 pa je imel celo vratno šipo kot nekako današnji avtomobili. V letu 60 so FIČKA nekoliko prenovili zlasti velike zasluge zato pa ima slovensko-avstrijski predelovalec avtomobilov Karlo ABARTH, ki je FIATu predlagal zaradi številnih dirk nekaj tehničnih sprememb. Te pa so obsegale: dobil je 767ccm moto z nekaj več konji; na vratih so uporabili trikotni okenček, kar je pomenilo sveži zrak v kabini brez prepiha; zadaj je dobil sedanje nekoliko večje luči; na zunaj pa ni bilo večjih sprememb. V vseh letih sodelovanja s FIAtom je tudi ZASTAVA vzporedno izdelovala FIČKE pod imenom ZASTAVA 600 ter 600D. Fiat je leta 65 zaradi varnostnih razlogov obrnil vrata nazaj. Zastava je pri tem nekaj zaostajala in je to naredila šele v letu 68. Tudi enkraten zadnji napis (kroman) je bil poslej ZASTAVA 750. Leta 69 je FIAT FIČKE zaradi množične izdelave FIATa 850, ki je bil tehnično in tudi uporabno mnogo boljši od FIČKA prenehala izdelovati. ZASTAVA pa ga je izdelovala še do konca leta 85, kar bi pomenilo začetek izdelave 1955-2005 natanko 50 let. Leta 69 je ZASTAVA odstranila z maske 4 brke, tako da so ostale poleg znaka 600 le še dve. Teh vozil je bilo najmanj izdelanih in se je do današnjih časov ohranilo najmanj. Leta 71 je ZASTAVA naredila nekoliko bolj udobnega FIČKA z imenom 750LUXE. Tudi teh se je ohranilo zelo malo. Leta 77 je naredila ZASTAVA FIČKA "S" in sicer nekoliko bolj navitega, ki se je spet zgledovala po svetovnem mojstru Karlu ABARTHu. Tudi S model ni bil veliko serijski. Ker je bil pa nekoliko hitrejši kot navaden FIČKO je bil delan za policijo oziroma takratno MILICO. Kasnejše ime je nosil 750SC. Leta 82 je ZASTAVA dala FIČKU še nekoliko močnejši motor: 850ccm. Imel je fi-bata 63mm, kar je pomenilo, da ni bil vgrajen priznani in vzdržljivi motor FIATa 850 ampak poznanega od FIČKO kombijev (pozneje 900AK), ki pa so prav tako izumrli in so enako konstruirani pri FIATu. Sam si zelo želim dobit tak kombi FIČKO in sicer s prednjimi okroglimi lučmi. Vzporedno s FIATom je tudi ABARTH FIČKE predeloval na vse mogoče načine. Najbolj poznani in iskani pa je mala serija FIAT ABARTH 1000 RADIALE, ki pa je imel s FIČKOM razen karoserije zelo malo identičnega. Bil je namreč močno predelan tako v podvozju kakor motorju pa tudi izgled je zgledal zelo agresivno, kar je tudi bil. Mnogi se verjetno še spomnite kako je kot za šalo z njim zmagoval legendarni Džani Šverko oziroma nosil titulo evropskega prvaka. Pri nas ABARTHa TCR ni bilo. Pa tudi sicer je bilo teh vozil »zelo zelo« malo. No pa se vrnimo še malo na navadne FIČKOTE, ki so leta 55 prišli s italijanskega FIATa, bili so modre barve, ki jo podedoval kar od TOPOLINA, kasnejše sivo zelene. Seveda vse lakirano na nesvetleči nitro barvi, kar pa pomeni da današnja svetleča obnova ne pomeni originalnosti, še manj identičnosti. Znano namreč je da po svetu bolj cenijo originalna čeprav nekoliko slabša vozila in jih ne restavrirajo. Res pa je, da so na izgled nekoliko gršja, so pa originalna in vredna več. Kot 13-letni fant sem si kot prvi avto nekako po naključju kupil FIČKA ter se tako navezal nanj, da jih še danes imam vse modele, kot muzej in sicer najstarejšega nasploh narejenega letnik 55, potem letnik 56 original kabriolet »TRANSFORMABILE« ter letnik 57 od bratov Mantteli narejenega 4-vratnega FIČKA ki nekako spominja na FIATa 1100, model 103 – narejenih samo 11 komadov ter verjetno še edini na svetu letnik 58 (vse original) z še prvo originalno nitro sivo-zeleno barvo, ki je ostal do slehernega dela v originalu. Ta avto je brez pomislekov najbrž edini, kajti znano je, da FIČKOM ni bilo prizanešeno nič in se je temu primerku lahko le čudimo. Brez pomislekov je vrednost tega vozila minimalno 5000 evrov. Seveda imam muzejsko pa tudi vse modele ZASTAVE 750 najmanj 20. Prav tako pa imam tudi edini (v bivši Yugoslaviji) originalne ABARTHE, tako dokumenti kot vozila (cca 15 vozil). Vzporedno s FIATom so tako FIČKA kakor tudi poznejšega FIATa 850 predelovale vse italijanske majhne a specialne karoserijske delavnice kot so npr.: Moretti, Vignalle, Scionerri, Zagato, Boano, Pinifarina itd. Seveda so to povsem druge oblike karoserij, imajo le podvozje in mehaniko FIATa 600 – FIČKA. Seveda je pa tudi dvojna vrednost tega vozila v primerjavi s FIČKOM. Glede na dejstvo da se je mnogo slovenskih družin vozilo s FIČKI se je v zadnjem času FIČOMANIJA dobesedno začela, kar vsak ga bi rad spet imel, žal so se zelo pobrali v zadnjih letih, kajti nova vozila, leasingi ter kosovni odpadki so naredili svoje. Tako da bo v vsakem primeru marsikdo prikrajšan zato lepo malo igračo! Mnogi se mi javljajo ki obnavljajo FIČKE in sicer zaradi delov za obnovo. Sam jih namreč zbiram skoraj 30 let in imam tudi vse originalne tako FIATove kot ZASTAVINE nove originalne dele, karoserijske, lepotne in mehanske. Imam popolnoma vse dele, vendar nobenih več dovolj. Vsi ki imate kakeršnekoli težave pri obnovi, delih ali informacijah me lahko pokličete prav tako pa tudi obiščete v mojem privatnem muzeju z 90 oldtimerji. Vsem ljubiteljem FIČKOV pa želim srečno vožnjo še nadaljnjih 50 let, z najlepšo željo da sto letnico dočakajo FIČKI in mi z njimi, hkrati vas pa prisrčno pozdravljam.

Glinek, 30.10.05

Dušan in Tomaž Žbogar

FIAT-ABARTH-ŽBOGAR

Glinek 9

1291 Škofljica

tel.: 01 366-38-83

GSM 051-205-766

040-955-471

post-9345-1130694984_thumb.jpg

Povezava do komentarja
Delite na drugih straneh

Pr nas sta dva v garaži in se enmu obetajo bolši časi, drug bo pa za rezervne dele! Torej:je letnik 70' in ma 80kkm in moj ati je tadrug lastnik! Dle je vse dol pobrano in čaka na peskanje(že 1 let)! Nbenmu se nkamr ne mudi in to je čar restavratorstva! Oziroma držat se morš gesla ˝K' bo pa bo!˝ in nkamr preveč htet!!

Povezava do komentarja
Delite na drugih straneh

Imam nekaj delov(mašina, vrata, feltne podvozjeitd), mogoče bi fotra prepričal da se to spravi od bajte :rolleyes:

Povezava do komentarja
Delite na drugih straneh

samo da ima RWD :grim :worship:

p.s.: verjetno imam tud jst še par tuning delov (nek športn volan,...) še od fotrovega fičaka tko da če kdo rabi lahko po podstrešju kaj zbrskam

Popravljeno . Popravil Filip111
Povezava do komentarja
Delite na drugih straneh

oktobra sem bil v kragujevcu na 50.letnici fička,tm je blo kej vidt-kr ene par lepih predelav,izvrstno ohranjenih oldijev pa seveda tud grdih,šlampastih predelav okoliške mularije.sam da dela :D

dol se to še množično vozjo in sploh (še) nimajo take vrednosti kot pri nas,k cene lepo ohranjenih samo še rastejo!bom napopal kšno fotko;)

Povezava do komentarja
Delite na drugih straneh

Danes bo na Valu 202 tam okrog 17h, Jure Longyka v Telstaru nekaj pričal o FIČOTU....

Vse najboljše za Abrahama dragi FIČO.... :worship:

Povezava do komentarja
Delite na drugih straneh

Danes bo na Valu 202 tam okrog 17h, Jure Longyka v Telstaru nekaj pričal o FIČOTU....

Vse najboljše za Abrahama dragi FIČO.... :worship:

tole sem pa poslušal.. :OK:

"nkup, ki se je končal z družinsko veselico.."

Povezava do komentarja
Delite na drugih straneh

Tudi mi smo ga imeli, fotr pa mati sta se mogla skoraj stepst na gorenjskem sejmu da sta ga lahko kupila.

Z dobrimi zimskimi gumami si prišel kamor si hotu. Na Krvavc smučat, ko so vsi avtomobili z sprednjim pogonom odpovedal, smo štirje v avtu šli kot s terencem. Bil je zakon :worship:

Povezava do komentarja
Delite na drugih straneh

Ustvarite račun ali se prijavite za komentiranje

Za objavljanje se morate najprej registrirati

Ustvarite račun

Registrirajte se! To je zelo enostavno!

Registriraj nov račun

Prijava

Že imate račun? Prijavite se tukaj.

Vpišite se
  • Zadnji brskalci   0 članov

    • Noben registriran uporabnik, si ne ogleduje to stran.


×
×
  • Ustvari novo...

Pomembne informacije

Z uporabo te strani se strinjate z uporabo piškotkov in se strinjate s pravili o varovanju zasebnosti!