Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
Gregs

Akumulator, akumulatorji

Recommended Posts

transalp

Hmnja... Prebiram tole temo, pa se moram spet malce oglasiti. Rude, glede na vse napisano, bi moral biti "Accu-Jogger" prava stvar. Zanesljivo boš pa izvedel šele, ko boš reč preizkusil... :roll:

Zdaj pa o bateriji. "Non-spillable" pomeni, da gre za baterijo, katere elektrolit (tekočina) je "fiksiran" tako, da ne more izteči, čeprav je baterija nagnjena. Ponavadi to dosežejo z uporabo nekakšne strukture iz steklenih vlaken med ploščami, ki zaradi kapilarnega učinka "absorbira" elektrolit. Takšna zgradba hkrati pripomore k večji odpornosti baterije proti tresljajem.

Tovrstne baterijo so zgrajene tako, da se velika večina (do 99%) plinov, ki nastanejo ob normalni uporabi, rekombinira nazaj v v elektrolit. V času življenjske dobe zato vzdrževanje (npr. dolivanje vode, merjenje količine/gostote elektrolita) ni potrebno. Zato tudi baterije nisi mogel odpreti (na srečo... :D ). Ob napačni rabi (preobremenitev ali kratek stik, polnjenje že polne baterije z velikim tokom ipd.) ali okvari baterije bi lahko znotraj takšnega zaprtega ohišja zaradi sproščanja plinov narasel tlak, ki bi v skrajnem primeru povzročil eksplozijo baterije. V ta namen ima baterija vgrajen nekakšen varnostni ventil, ki to preprečuje - to je tisti "Valve Regulated".

Na tvoji bateriji sta predpisana dva načina polnjenja, ki zagotavljata, da ne pride do poškodbe baterije. Če polniš z manjšim tokom, je čas polnjenja daljši (električni naboj je časovni integral toka, če je tok konstanten, pa je ta integral preprosto zmnožek toka in časa), to pa je za baterijo tudi bolj "zdravo", kot je napisal že Ice. V skrajnem primeru bi dobil takšen (najmanjši) trajni tok polnjenja, ki ravno ohranja baterijo v polnem stanju, torej pokriva izgube samopraznjenja. V praksi rečemo "trickle charge" polnjenju s takim tokom, ki ohranja baterijo polno, hkrati pa še ni škodljiv za baterijo v smislu pretiranega "plinjenja" zaradi razpada vode v elektrolitu.

Glede na podatke o polnjenju, ki si jih zapisal, bi rekel, da ima baterija tvoje Hondice tam nekje med 5 in 8 Ah. Tok jakosti 0,4A je torej že prevelik za "trickle charge" pri takšni kapaciteti (samopraznjenje je reda 1% kapacitete baterije na dan). Vendar vzdrževalni polnilci, karšen je tudi "Accu-Jogger" ne delujejo kot "trickle charger-ji", temveč stalno nadzorujejo napetost med polnjenjem. Ko napetost zraste do zgornje vrednosti (okrog 13,8V) in je baterija torej polna, s polnjenjem prenehajo, spet pa pričnejo, ko napetost pade pod spodnjo vrednost praga (ponavadi okoli 12,5V). Na ta način tudi nekako približno "simulirajo" rabo baterije v motorju.

Maksimalni tok polnjenja (0,4A pri "Accu-Joggerju") je pomemben podatek za baterije manjše kapacitete, da ne pride do poškodbe bateriije (glej eno mojih prejšnjih objav v tej temi, kjer sem pisal o priporočenem maksimalnem polnilnem toku nadzorovanega polnjenja). Za tvojo baterijo je takšen maksimalni tok pri opisanem "pametnem" delovanju polnilca primeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rude

Transalp: Full hvala za vse nasvete in napotke. Tvoji posti so prav poučni tko, da sm se še mal izobrazu zdraven. Z akumulatorčkom bom naredil tko kot si svetoval. :wink:

LP - Rude

Share this post


Link to post
Share on other sites
transalp

Rude, za "Accu-Jogger" sem našel slovenska navodila za uporabo:

http://www.produktinfo.conrad.com/datenbla...akku-jogger.pdf

No, navodila so žal (ali k sreči...) razjasnila nekaj več o delovanju te naprave. V tehničnih podatkih je zapisano, da je naprava namenjena akumulatorjem kapacitet od 10Ah do 250Ah. "Maksimalni tok", ki ga navajajo v kratkem opisu v katalogu, je v resnici konstantni tok polnjenja (kadar je le-to vključeno). V katalogu navajajo podatek 0,4A, v tehničnih podatkih pa 0,3A. Ta polnilni tok torej med polnjenjem ne upada z rastočo napolnjenostjo baterije, ampak je vedno enak maksimalnemu toku, kar za akumulator majhne kapacitete ni tako ugodno. Žal se vrednosti konstantnega polnilnega toka, sodeč po navodilih, ne da nastavljati... Verjetno iz tega razloga v navodilih zahetvajo pregled nivoja elektrolita vsakih 8-12 tednov, kar pri tvojem zaprtem akumulatorju ne bo mogoče. Vsekakor bi bilo za manjšo kapaciteto baterije bolje, da bi bil polnilni tok manjši. V navodilih še piše, da se po doseženi zgornji vrednosti napetosti polnjenje izklopi, vklopi pa praznjenje s tokom 0,1A, kar je po mojem mnenju za baterije (predvsem majhnih kapacitet) raje utrujajoče kot koristno, ker se po nepotrebnem povečuje frekvenca oz. število "plitvih ciklov". Vrednosti napetosti, pri katerih se polnjenje izklopi oziroma ponovno vklopi, niso navedene. :?

Kakšna je kapaciteta tvojega akumulatorja?

Našel sem tudi navodila za drugi Conrad-ov vzdrževalni polnilec, to je "Accu-Refresh". Kot je razvidno iz navodil, je delovanje enako, le da je polnilni tok celo 0,6A, zato bi ti ta model odsvetoval.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rude

Pfiuuuu... dobr d nism še kupu Accu-Joggerja. :D Podatki od akumulatorja pa so naslednji:

Proizvajalec: YUASA

Battery Family: YTZ Factory Activated, Maintenance Free

Battery Type: YTZ10S

Voltage: 12

Capacity: 8.6

Dimensions: 6" x 3 7/16" x 3 11/16"

Weight: 7.0lbs.

Acid Volume: N/A

Amps: 0.9

C.C.A.: 190

Na spletni strani proizvjalca ( http://www.yuasabatteries.com/accessories.asp ) tudi prodajajo polnilce sam mislm, da niso primerni za uporabo v zimskem spanju. Razen, če bi baterijo filal vsake 2 tedna kot predpisuje proizvajalec.

LP - Rude

Share this post


Link to post
Share on other sites
transalp

Aha. Če vzameva t.i. "C" tok, ki je enak kapaciteti brez časovne enote (v tvojem primeru 8,6Ah -> 8,6A), pomeni 0,4A cca. 5% "C". To bi bilo nekako mejno sprejemljivo za tok polnjenja tik pred izklopom polnjenja, povsem v redu pa za polnilni tok razmeroma prazne baterije. Praznilni tok 0,1A je pa nekaj čez 1% "C" toka, kar pomeni, da bi si cikli polnjenje/praznjenje razmeroma hitro sledili (odvisno tudi od napetostnih pragov za vklop/izklop polnjenja, za kar žal ni podatka).

Torej - če bi uporabljal "Accu-Jogger", ti kljub "pametni" polnilni avtomatiki ne bi svetoval stalne dolgotrajnejše prikopljenosti baterije, ampak le za 2-3 dni, potem pa vsaj kak teden dni premora. Ob odklopu bi moral paziti, da bi odklopil približno takrat, ko "Accu-Jogger" preklopi s polnjenja na praznjenje, kar pomeni, da bi odklopil ravno povsem napolnjen akumulator.

Za večje kapacitete baterij (npr. avtomobilski aku) je tale "Accu-Jogger" primernejši, za zelo velike kapacitete pa spet manj, kar je razvidno tudi iz podatka v navodilih: namenjen za kapacitete 10Ah-250Ah.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ice

kaj komplicirate - akumulator cez zimo v eno toplo sobo,"spomladi" spet v motor in cca.100 km narediti; ce ne vzge,pomagaj z dizlerjem (12V-70 Ah). :wink: :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
bobek

Ma se 100% strinjam z Transalpom po tej formuli se komot ravnate kar se polnenja tiče(ali pa če maste instrumente se lahko držite načela koliko toka akumolator odda ven, pri večjih porabah, z istim tokom ga lahko tudi polnite.

Za poceni pametne polnilce nisem preveč navdušen, saj polnijo z nekim povprečjem, zelo pomembno pa je da izberete tip akumolatorja, kar poceni variante nimajo na razpolago!

Pa vedno ko polnite akumolator, preverite če je zadosti tekočine v njem!!!!

In ne polnit celo zimo z odprtimi pokrovom, ker vam bo tekočina izhlapela, in celice bojo suhe-an akumolator bo šel v franže!

Najbolje je da ga napolnite in date v suh prostor, kjer temperatura ni nižja od 10°C ker akumolator se sam do sebe ne bo spraznil prej kot v 3 mesecih oz do pomladi (če seveda ne bo obremenjen), nato ga napolnite , v motor in gasa,

Pa če daste večjo kapaciteto akumolatorja ni nič narobe, ker vse kar naredite si samo povečate zalogo energije. Regler pa ni treba menati, saj regler samo kontrolira z kakšno napetostjo in tokom polni akumolator. Je pa res da se bo akumolator dal časa polnil!

Share this post


Link to post
Share on other sites
rude

Vse lepo in prav ampak jest še zmeri ne vem kateri "pametni" polnilec je zadosti dobr ??? Če kdo ve ime proizvajalca, model pa kje se ga lahko kupi nej to napiše?

Thanks - Rude

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ice
Vse lepo in prav ampak jest še zmeri ne vem kateri "pametni" polnilec je zadosti dobr ??? Če kdo ve ime proizvajalca, model pa kje se ga lahko kupi nej to napiše?

Thanks - Rude

poznam tipsona (moj sosed),ki si je to sam "spacal" skupaj.podobno (ker take ni,zato si je tudi sam naredil polnilec,oz. so bili predragi :wink: ) zadevo v trgovini bi dobil za cca. € 600.-.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rude
Vse lepo in prav ampak jest še zmeri ne vem kateri "pametni" polnilec je zadosti dobr ??? Če kdo ve ime proizvajalca, model pa kje se ga lahko kupi nej to napiše?

Thanks - Rude

poznam tipsona (moj sosed),ki si je to sam "spacal" skupaj.podobno (ker take ni,zato si je tudi sam naredil polnilec,oz. so bili predragi :wink: ) zadevo v trgovini bi dobil za cca. € 600.-.

Za 600 EUR :shock: :shock: :shock: Ok mislm da ga bom raj na toplo postavu pa spomladi s pomočjo avtomobilskega akumulatorja zalafu :!:

LP - Rude

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ice

eh,sosed je elektronik in "usposablja" tudi ze kvazi mrtve akumulatorje in baterije.stvar je taka,da lahko polni,prazni ali samo vzrdzuje do 4 akuje naenkrat,z nastavljivimi napetostmi in kapacitetami.spomladi pred sezono (ce ne pozabim) mu aku motorja prinesem in mi ga cez noc napolni.je pa tip tudi moto-freak,to pomaga. 8) :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
bobek

ma sej zdej vidm kje j problem!

če akumolatorje shranjujete čez zimo bi pa rabili kakšen polnilec za akumolatorje in ti se dobijo že 10k naprej !

da ga spomladi ponovo napolnite.

Drugače pa vem da nekatirim zdrži celo zimo ne da bi pga vmes polnili in spomladi motor normalno vžge!

Share this post


Link to post
Share on other sites
transalp

Za kak dan sem "izostal" s foruma...

1. Vstavljanje upora neposredno med "Accu-Jogger" in baterijo zna biti problematično zradi merilnega vezja, ki nadzira napetost baterije. Skoraj zagotovo se da vezje Accu-Joggerja ustrezno predelati, da bi polnil/praznil z manjšim tokom. Je pa seveda zoprno kupiti že itak predrago napravo za 13.500 SIT, ki jo je treba takoj predelovati (izguba garancije,...).

2. Rude, opravičujem se, če sem te z mojim pisanjem zmedel. Pri osnovnih podatkih v Conrad-ovem katalogu so bile navedbe drugačne kot v tehničnih navodilih. Accu-Jogger bi bil nekako v redu, le stalnega priklopa za daljši čas ti glede na "paprirnate" podatke ne bi priporočal. Če bi imel klasičen ("moker") aku, bi bil nadzor preprost - če bi zmanjkovalo elektrolita, pomeni, da je polnjenje preveč agresivno. Pri zaprtem aku-ju pa ne veš, kdaj gre kaj narobe. In če je treba polnilec odklapljati, lahko vzdrževanje (občasno polnjenje) izvajaš tudi z navadnim poceni polnilcem brez nadzornega vezja - vsakih nekaj tednov nekaj ur polniš z majhnim tokom.

3. Pogledal sem še v Hein-Gericke katalog, kjer med drugim prodajajo Akku-Refresh (takšen kot v Conrad-u). Pri vsakem od polnilcev v katalogu celo piše, če je primeren za aku-je brez vzdrževanja ali ne... No, Akku-refresh ima po dosegljivih podatkih še večji tok polnjenja (0,6A) kot Accu-Jogger, vendar manjši tok praznjenja (0,06A).

Še vedno ne vem, zakaj pri Conrad-u včasih pišejo "maksimalni tok polnjenja", v podrobnejših navodilih pa "konstantni tok polnjenja"... :? Ima mogoče kdo Accu-Jogger doma, da bi to izmerili?

Očitno gre pri vseh do sedaj "odkritih" komercialnih vzdrževalnih polnilcih bolj ali manj za kompromise. V Hein-Gericke katalogu sem sicer gledal še modela "Accu-Mate" in "Optimate" (če sem si prav zapomnil imeni), a je podatkov premalo, da bi lahko ocenil primernost.

4. Če motor počiva dlje časa (v mojem primeru skoraj 6 mesecev), bi vsakomur svetoval občasno polnjenje preko zime oz. priklop na vzdrževalni polnilec.

5. "Oživljanje mrtvih akumulatorjev" je npr. pri NiCd aku-jih znana in precej uspešna metoda. Pri letalskem modelarstvu npr. po daljšem obdobju mirovanja baterije obvezno "cikliramo" - 3 do 5 ciklov polnjenja in praznjenja, kar ponavadi v veliki meri povrne kapaciteto baterije. V ta namen imam mikroprocesorsko kontroliran polnilec, ki mi na displeju ob vsakem ciklu izpiše izmerjeno kapaciteto (oddani električni naboj) v fazi praznjenja baterije. NiCd akumulatorje se celo praviloma shranjuje v povsem izpraznjenem stanju, svinčeve pa je treba stalno vzdrževati polne!

Pri "mrtvih" svinčevih baterijah so postopki oživljana le redko uspešni. Takoj po "terapiji" zna baterija celo kazati razmeroma dobre lastnosti, vendar se potem ponavadi v dnevu ali dveh izprazni.

6. Zase sem vzdrževalni polnilec naredil sam, stroški materiala pa so bili okrog 4000 do 5000 SIT. Uporabljam ga brez problemov že nekaj sezon. Če bi imel čas, bi jih kar kakih deset naredil... Pred tem sem akumulator preko zime občasno polnil kar s stabiliziranim usmernikom (omejitev napetosti in toka).

Share this post


Link to post
Share on other sites
mopedfan

Jaz akumolator pustim v motorju. Čez zimo se ponavadi nič ne vozin in niti vžigam ga ne. Spomladi se vsedem, prižgem in odpeljem.

Nobene posebne znanosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
transalp

Mopedfan, imaš pač srečo. :D Koliko sezon ti pa zdrži en akumulator? Pa kakšen motor imaš?

Share this post


Link to post
Share on other sites
strom

Če makina dela, se itaq vozim, sicer pa vsake tolk cajta zalaufam... po potrebi dofilam akku.

LP

Share this post


Link to post
Share on other sites
hotschko
Mopedfan, imaš pač srečo. :D Koliko sezon ti pa zdrži en akumulator? Pa kakšen motor imaš?

Jaz sem že trikrat pustil aku v motorju celo zimo brez prižiganja, spomladi pa se je vedno odlično odrezal, ko je treba precej časa "verglat", da vžge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Robert

Jaz sem tudi že dve zimi pustil akumulator v motorju in spomladi je vžgal v prvo. Res je, da sem motor vžigal vsakih 14 dni in pustil, da se ogreje na delovno temperaturo, čeprav se z njim nisem odpeljal na nobeno kratko furo. Nekateri to odsvetujete, ker pravite, da se zaradi tega akumulator počasi prazni, vendar zaradi izkušenj, ki jih imam bom to počel tudi letos, ker se mi zdi, da to motorju prej koristi kot škodi.

Vsaj tako se je izkazalo. Mogoče se motim, mogoče....

Pozdrav od Roberta

Share this post


Link to post
Share on other sites
mopedfan
Mopedfan, imaš pač srečo. :D Koliko sezon ti pa zdrži en akumulator? Pa kakšen motor imaš?

Jaz sem že trikrat pustil aku v motorju celo zimo brez prižiganja, spomladi pa se je vedno odlično odrezal, ko je treba precej časa "verglat", da vžge.

Imam Pegasota. Letos sem zamenjal akumolator, ker ga nisem popolnoma nič vzdrževal (izhlapela je tekočina oz. odtekla; kaj pa vem...) in ker se mi ne da zajeb... sem kupil letos pozimi novega. Bom bolj pazil nanj ampak ven ga pa ne bom dajal (akumolatorja namreč). Motor imam v garaži, ki ima 19 stopinj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hotschko
Motor imam v garaži, ki ima 19 stopinj.

Temu se pa reče: Idealni pogoji za prezimovanje ... a imaš še kaj prostora v garaži ? :oops: :wink: :idea: :arrow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
AndY1
Motor imam v garaži, ki ima 19 stopinj.

Temu se pa reče: Idealni pogoji za prezimovanje ... a imaš še kaj prostora v garaži ? :oops: :wink: :idea: :arrow:

Jest bom svoj motor pozimi parkiral pri bratu v kurilnici. V njegovi hiši to. Tam naj bi bilo okoli 15 stopinj. Bi bil suh zrak lahko problem za motor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
hotschko
Tam naj bi bilo okoli 15 stopinj. Bi bil suh zrak lahko problem za motor?

A se bojiš, da bo motor dehidriral :shock: 8) ... normalno, da je suh zrak boljši kot vlažen. :)

A ima brat še kaj prostora v garaži :?: :oops: 8) :idea: :arrow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
transalp

Imam Pegasota. Letos sem zamenjal akumolator, ker ga nisem popolnoma nič vzdrževal (izhlapela je tekočina oz. odtekla; kaj pa vem...) in ker se mi ne da zajeb... sem kupil letos pozimi novega. Bom bolj pazil nanj ampak ven ga pa ne bom dajal (akumolatorja namreč). Motor imam v garaži, ki ima 19 stopinj.

Izguba elektrolita je ali znak odsluženega akumulatorja ali napake na ponilnem sistemu ("reglerju") - previsoka napetost povzroči, da se akumulator pre-polni, kar povzroča razpad vode v elektrolitu. Pred nekaj leti, ko mi je na Transi crknil drugi akumulator, je bila odpoved delovanja precej burne sorte. Vrnil sem se z motozbora v Žireh, ugasnem moped, pa nekaj šumi... Ventilator ni bil, se je slišalo izpod sedeža... Baterija je bila tako vroča, da je bila kar mehka, elektrolit je bil pa ves v mehurčkih. Aku sem takoj vzel ven in preventivno opral zadnje kolo motorja (možne kapljice kisline iz oddušne cevi). Baterija je v garaži na polici počasi brbotala še kak teden dni, dokler ni povsem izgubila elektrolita. Že pred odpovedjo je bila baterija oslabela, imela je precejšnje samopraznjenje, veliko je izgubljala vodo itd.

Ob montaži novega aku-ja sem izmeril delovanje regulatorja - napetost je bila lepo znotraj tovarniško predpisanih intervalov. Z novo baterijo ni bilo potem nobenih težav. Imajo pa vse (vsaj "ta stare" 600ccm) Transe razmeroma visoko izhodno napetost reglerja.

Pri moji Transi je aku še klasičen - moker. 6 mesecev brez vzdrževanja zanesljivo ne bi ostal poln. Je aku pri tvojem Pegasu zaprt - "brez vzdrževanja"? Te baterije naj bi imele manjše samopraznjenje, tako da dlje časa vzdržijo brez polnjenja. Čeprav motor spomladi vžge - mogoče le nekoliko bolj "leno" zavrti zaganjač - pa nekajmesečno mirovanje za aku v nobenem primeru ni zdravo.

:shock: 19 stopinj v garaži je pa res luksuz. Toliko imam pozimi menda v sobi... Moj motor prezimuje v nezakurjeni vrstni garaži, kjer temperatura pozimi pogosto pade pod ničlo. Ravno ta vikend sem zato opravil kompletno zimsko konzerviranje. Pa mi je bilo zaradi lepega vremena tako žal... :cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
AndY1
Tam naj bi bilo okoli 15 stopinj. Bi bil suh zrak lahko problem za motor?

A ima brat še kaj prostora v garaži :?: :oops: 8) :idea: :arrow:

:lol:

Na žalost ne. Motor ne bo v njegovi garaži, ampak kurilnici, kjer ima peč na kurilno olje in rezervoar. Verjetno bo že tako šlo bolj na tesno, če bo pozimi moral polniti rezervoar z gorivom iz tovornjaka. Sicer pa živi v Iški vasi, tako da bo moja ljubica R6-ka(uf, tega definitivno ne sme prebrati moja punca :twisted: ) daleč od mene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Privacy terms and use of cookies!